Förslag om elstöd godkänt

Förslaget om elstöd får grönt ljus av Energimarknadsinspektionen, som dock inför ett tak på hur mycket en elkund ska få utan att lämna en ansökan. Tillägget kan innebära att utbetalningen försenas, enligt Svenska kraftnät.

Det var i slutet av oktober som Svenska kraftnät (Svk) lämnade in sin ansökan om att få använda 55,6 miljarder kronor för att finansiera elstödet till Sveriges elkunder. Nu har Energimarknadsinspektionen (Ei) godkänt Svk:s upplägg och sagt ja till att använda flaskhalsintäkter för stödet.

Stödet kommer utgå retroaktivt till alla kunder i elområde 3 och 4 för den elkonsumtion de hade under perioden den 1 oktober 2021 till den 31 september 2022. Elkunderna i SE3, där Skövde ingår, får 50 öre/kWh. Detta gäller både privatpersoner och företag.

Tak för stora elkunder
Utbetalningen till de berörda elkunderna kommer ske med automatik utan ansökan, vilket Försäkringskassan fått i uppdrag att genomföra. Men för större elkunder – som industriföretag och kommuner – har Ei infört ett tak för hur mycket stöd som kan utgå utan ansökan. För all elförbrukning över 3 miljoner kWh måste kunden lämna in en ansökan som visar att man faktiskt haft kostnader som ligger över referenspriset.

Kan leda till förseningar
Nu ska Svk analysera EI:s beslut och här uppger man att Ei:s ändring kan leda till förseningar av utbetalningen. Svk utredde en modell med tak men valde bort det alternativet då det bland annat skulle leda till att stödet omfattas av regelverket för statsstöd och då krävs det beslut av EU-kommissionen.

För landets elnätsföretag blir det också en hel del arbete. De ska nu ta fram uppgifter om uttagspunkterna (totalt cirka 5 miljoner) och förbrukningen i dessa under 12-månadersperioden. De ska också ta fram vilka som hade avtal för respektive uttagspunkt vid det aktuella brytdatumet, dagen efter Ei:s beslut.
.
– Vi ska nu analysera beslutet för att se om Ei:s tillägg får några konsekvenser för elnätsföretagens roll att lämna kund- och förbrukningsuppgifter till myndigheterna. Vi har förståelse för att Ei vill säkerställa att pengarna används på rätt sätt, men vi hoppas samtidigt att detta inte innebär ökad administrativ belastning och därmed fördröjningar i utbetalning av stödet, säger Sara Emanuelsson, ansvarig för elprisstödet på Energiföretagen.

Kategorier

  • Okategoriserade
  • Senaste nytt

    Alla nyheter

    • Skövde Energi behåller högsta betyg i kundnöjdhet

      Mycket väl godkänd blev resultatet för Skövde Energi i den senaste kundundersökningen och bolaget behåller högsta betyg i kundnöjdhet. Skövde Energi genomför kundundersökningen vartannat år. Den görs av en oberoende aktör och kunderna som tillfrågas är slumpmässigt utvalda. Kundundersökningen består av intervjuer där kunden kan ranka hur nöjd hen är, och det finns också möjlighet…

    • Skövde Energi lanserar en egen app!

      Vi är stolta över att presentera vår efterlängtade app. Nu kan du enkelt och smidigt Vi på Skövde Energi är övertygade om att framtiden är hållbar, smart och full av möjligheter. Var med oss på resan mot en grönare framtid och ladda ner Skövde Energi-Appen nu! Det är dags att sätta kraften i dina händer.

    • Just nu är det högt tryck för elnätsärende

      Trycket är högt just nu på inkomna för- och färdiganmälningar. I bästa fall klarar vi av att svara på ärendena inom en vecka. Men vänligen räkna med minst 14 dagar innan vi hinner svara. Så var ute i god tid med att lämna in din anmälan till oss.

    Ditt sökresultat

    Om du inte hittar det du letar efter skriv din fråga till oss här.