Skövde Energi-appen

Det är dags att sätta kraften i dina händer!

Vi är stolta över att presentera den efterlängtade Skövde Energi-appen, en kraftfull följeslagare som kommer att förändra hur du hanterar din energikonsumtion och produktion.

Med vår app kan du enkelt och smidigt övervaka din el- och fjärrvärmeförbrukning. Du har nu full insyn i ditt energiförbrukningsmönster direkt i mobilen, vilket hjälper dig att fatta smartare beslut för en hållbar framtid.

Vi på Skövde Energi är övertygade om att framtiden är hållbar, smart och full av möjligheter.

Appen finns tillgänglig för både iOS och Android-enheter, så oavsett vilken plattform du använder är du alltid nära din energi.

Här nedan hittar du instruktioner om hur olika delar i appen fungerar.

Du kan ladda ner appen från Appstore och Google Play. Sök på ”Skövde Energi” och välja ladda ner.

När det gäller Huawei kan vi inte erbjuda appen. Google stoppade 2019 tillgången till Google Play för Huawei-telefoner. Detta är inget som Skövde Energi kan göra något åt.

Du som kund hos Skövde Energi kan logga in med ditt BankID. Det måste vara den person som står på avtalet som loggar in. För att upprätthålla en hög säkerhetsnivå blir du utloggad var 14de dag. Du loggar enkelt in med BankID igen.

Appen går att starta i demo-läge utan inloggning vi länk ”visa demo” längst ner.

Du kan bjuda in anhöriga att använda appen via Inställningar. Läs mer under Inställningar hur man gör.

Längst upp ser du anläggningens adress. Har du flera adresser går det att byta mellan dessa genom att klicka på adressen.

Uppe till höger visas aktuellt väder på din anläggningsadress.

Näst längst ner på översiktssidan finns ”Inställningar” för appen.

Längst ner på översiktsbilden hittar du inställningar.
De lila länkarna nertill tar dig till Mina sidor, Kundservice, FAQ på vår hemsida och till flyttanmälan.
Längst ner kan du logga ut samt se vilken version av appen du har.

Mitt hem
Här finns ser du din adress och kundnummer
Svaren som du har angett i segmenterings-profilen visas här.
Det går även att göra om segmenteringsprofilen via knappen ”Uppdatera profil”.

Anhöriga
Här kan du bjuda in en annan person som får tillgång till appen (partner, syskon, vän som vill låna laddbox etc.).
Den anhörige behöver ha appen installerad på sin mobil.

OBS! Vissa funktioner i appen som t ex ”Inställningar” kan inte ändras av anhöriga. En anhörig kan inte heller bjuda in ytterligare en anhörig i sin tur.
När du har fyllt i namn och den anhöriges personnummer behöver den anhörige signera med sitt BankID för att få åtkomst till appen.

Notiser
Vill du aktivera push notiser? Här stänger du av eller på samtliga typer av notiser.
När vi skapar en push notis selekterar vi bland de kategorier som kund väljer att ta del av.

Utseende
Här kan du välja att anpassa vilka informationsbrickor som ska synas på översiktssidan samt i vilken ordning de ska presenteras.
Det går även att välja mellan ”Ljust” eller ”Mörkt” tema. Väljer du ”Automatiskt” så växlar temat mellan ljust och mörkt under dygnet.

Allmänt, Anpassa översikten
Du kan själv välja vilka informationsbrickor som ska synas på översiktssidan.
Det går att ändra ordning på informationsbrickorna genom att dra och släppa.
Effektsummeringsbilden är alltid överst. Längst ner finns knappen ”Återställ” vilket ger grundinställningarna

Tyck till
Här kan du lämna dina synpunkter på appen och dess funktioner till oss, samt ge oss ett betyg via stjärnorna.

Till vänster: elanvändning innevarande månad till och med gårdagen (inläsning sker cirka 07:00).
Till höger: hela innevarande månad föregående år.

Klickar du dig vidare in på grafen, kan du längst upp välja mellan dag, månad och år. Det går att scrolla i sidled och klicka för att byta dag i datumfältet.

Håller man fingret på grafen visas detaljerade data i en liten ruta.

På högra sidan ovanför grafen finns en knapp ”Jämför”, klickar man på den kommer följande dialog upp där du kan bocka i ”Elpris”.
Den blå grafen visar NordPools elpriser i öre/kWh jämfört med din elanvändning.

På vänstra y-axeln anges ”kWh” och gäller för de röda staplarna, i högra y-axeln anges ”Öre/kWh” och gäller för den blå kurvan.

Jämförelse
Här ser du din egen prognostiserade användning av el för innevarande månad och hur de ligger till i jämförelse med liknande hushåll och de 20% av liknande hushåll som har lägst elanvändning.

Du delas in i grupp efter svaren i quizen om ditt hushåll.

Här kan du jämföra kostnader för förra månaden med samma månad året innan

Klickar du in på kostnader visar grafen fakturerade kostnader för innevarande år per månad och det gå att byta till föregående år genom att klicka på ”2022” i grafen.

Klickar du in på en månad ser du klumpsumman uppdelad per nyttighet. till exempel El, Fjärrvärme etc.

Här visas elpris från Nord Pool just nu, aktuellt elområde samt dygnets snittpris.

Klickar du vidare in kommer du in på en graf.
Längst upp väljer man mellan dag, månad och år.

Längst upp till höger på tratten går det att byta elområde.

Håller man finger på grafen syns mer detaljerad info.
Längst ner visar vi dygnets lägsta och högsta priser i rött och grönt.

Till vänster: använd energi hittills i månaden till och med gårdagen (inläsning sker cirka 07:00).
Till höger: utfallet för hela innevarande månad föregående år.

Klickar du in på fjärrvärme ser du förbrukningen i en graf.
Längst upp väljer man mellan månad och år.

Det går att scrolla i sidled och klicka för att byta månad i månadsfältet.

När du har kopplat upp din laddbox till appen så styr du laddboxen ifrån Skövde Energis app. Inte ifrån laddboxtillverkarens app.

Informationsbrickan för laddboxar på översiktssidan ser olika ut beroende på kundens val och vilken status laddboxen har just nu (om det finns en bil inkopplad eller inte).

Du kan sätta ditt eget namn på din laddbox på detaljsidan, grundinställningen är att vi visar tillverkarens namn.

Du kan se vilken effekt laddboxen laddar med just nu och du ser aktuell status för laddboxen

Inne på grafen väljer man mellan dag, månad och år. Håller man finger på grafen syns mer detaljerad info.

Under grafen visas en inforuta om kundens laddbox med samma information som på översiktssidan.

Längst upp till höger på detaljsidan finns ett kugghjul där du kan ändra namn på din laddbox, grundvärdet är tillverkarens namn.

Det är även här man kan ta bort en laddbox ur appen.

Meny Fordon visar information om de fordon kunden lagt till i appen. Det går att lägga till fler fordon under ”Lägg till nytt fordon”

Här kan kund söka upp sin bilmodell genom att söka eller navigera via menyvalen. Det går även att skapa ett eget fordon om bilmodellen saknas. Kund kan även döpa sitt fordon till ett eget valt namn.

Här kan kund välja om laddboxen ska vara öppen eller låst, se info till vänster. Detta kan inte justeras om laddaren används just nu.

Du kan välja att schemalägga din laddning. Det går att lägga upp flera olika scheman att välja bland.

Vill kund använda RFID-tag för att låsa upp sin laddbox för att kunna ladda så kopplar man dessa under detta menyval. Kunden behöver vara vid sin laddbox och skanna sin RFID-tag (bricka eller kort) när detta görs.

Under felsökning kan kund testa uppkopplingen av sin laddbox mot vår app genom att klicka på ”Mätarställning” eller ”Statusuppdatering”.

Du kan koppla upp din SolarEdge till appen.

Vi har för närvarande endast en tillverkare av solpaneler som vi kan koppla upp mot men fler kommer längre fram.


Vi gör ingen styrning eller stödtjänster på solpanelerna utan visar endast data från solproduktionen som kunden kan se i appen.

På översiktssidan visas då till vänster producerad effekt just nu och till höger total producerad energi.
För dig som kopplat upp din SolarEdge anläggning visas producerade värden i gult (även för innevarande dag)
För samtliga producenter av solel visas såld el i orange för föregående dag och bakåt i tiden.

Du kan välja att byta vy i grafen genom att klicka på TOTALT, PRODUCERAT, SÅLT eller ANVÄNT.

Översiktsbilden visar temperatur för respektive mätare.
Du kan ha flera stycken.

På detaljsidan ser man aktuell temperatur per mätare samt att det går att ändra temperatur, lägga in schema och byta namn på resursen.

På kugghjulet längst upp till höger kan du byta namn på resursen.

Du kan ändra inomhustemperatur och lägga till schemaläggning.

Du lägger till smart termostat under ”Lägg till resurs”

Under denna meny kan du som kund koppla upp dina resurser mot appen.

Vi arbetar kontinuerligt med att tillföra nya resurstyper och tillverkare.
Uppkopplingsförfarandet skiljer sig åt mellan de olika tillverkarna och varierar i svårighetsgrad.

Det dyker upp ett frågeformulär för nya användare av appen.
Detta går att ändra på under ”Inställningar/Mitt hem/Uppdatera profil”. Vi sparar denna data för att kunna ge kunden bättre jämförelsedata.


Det är valfritt att fylla i formuläret

Senaste frågorna

Alla frågor och svar

  • Vad består min elkostnad av?

    Att ha tillgång till el är en självklarhet för de flesta av oss och inte något vi funderar så mycket över. Men när fakturan kommer kanske vi ibland undrar vad det egentligen är vi betalar för. Här går vi igenom hur elkostnaden fördelar sig.

  • Vad innebär sms-tjänsten för driftstatus?

    Vi kan skicka avbrottsinformation skickad till dig via sms. Genom att registrera dig här så håller vi dig uppdaterad om avbrott som rör ditt närområde.

  • Vad gäller för vatten och avlopp?

    Vi sköter faktureringen åt Skövde kommuns VA-avdelning. Behöver du kontakta VA-avdelningen? Här hittar du kontaktuppgifterna.

Vi finns här när du behöver oss!

Har du frågor och funderingar är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice.

Telefon: 0500-49 36 60
E-post: info@skovdeenergi.se

*” anger obligatoriska fält

Namn*
Person-/kundnummer*

Ditt sökresultat

Om du inte hittar det du letar efter skriv din fråga till oss här.