Flyttlåda med en katt i

Anmäl in- och utflytt

Ska du flytta in eller ut i Skövde Energis nät? Lämna gärna in din flyttanmälan till oss via formuläret här nedan.

Vi vill gärna få information om din flytt så snart som möjligt. Tänk på att hyreslägenheter/radhus har 30 dagars uppsägningstid.

Skövde Energi värnar om den personliga integriteten, du kan läsa mer här om hur vi behandlar dina uppgifter som du lämnar till oss.

Flyttformulär

För information om hur vi behandlar personuppgifter:
Integritetspolicy

Att tänka på vid inflytt och utflytt

Ska du flytta eller har du flyttat? Det är alltid mycket att tänka på i en flytt, så vi hjälper dig lite på vägen.

  • Behöver du ha anläggnings-ID och områdes-ID för din nya bostad, skriv gärna det i Övrigt-rutan, så mailar vi uppgifterna till dig. 
  • Lämnar du en bostad inom Skövde Energis område behöver du göra en utflyttningsanmälan.
  • Du behöver alltid stämma av med ditt nuvarande elhandelsbolag om du kan eller behöver behålla ditt avtal. Om du vill välja ett nytt elhandelsbolag är det bra om du tecknar avtalet innan ditt elnätsavtal börjar gälla.
  • Om du saknar elhandelsavtal i samband med inflyttning anvisar vi dig till Billinge Energi, då de är vårt anvisade elhandelsbolag.

Skövde Energi tar ut en inflyttningsavgift på 200 kr exkl. moms

  • Bor du i en hyresrätt har du 30 dagars uppsägningstid.
  • Äger du en bostadsrätt som ska säljas, avslutas abonnemanget i samband med ägarbyte. Vi behöver uppgifter om den nya ägaren.
  • Äger du en fastighet med kommunal vatten- eller fjärrvärmeanslutning som ska säljas, avslutas abonnemanget när ägarbytet sker. Du behöver göra en avläsning av vattenmätaren i samband med ägarbytet.
  • Hyr du ut din lägenhet i andra hand, behöver vi få in uppgifter om den nya hyresgästen.  När han/hon flyttar ut sätter vi tillbaka dig som ägare/kontraktsinnehavare till abonnemanget.
  • Kom ihåg att meddela ditt elhandelsbolag att du flyttar.

Äger du en fastighet inom Skövde kommun som är ansluten till El, VA eller fjärrvärmenätet, behöver vi få uppgifter om ny ägare i samband med ägarbytet samt tillträdesdatum.

Fram till tillträdesdagen är det du som fastighetsägare som ansvarar för betalning av elnät, vatten och fjärrvärme, det går aldrig att säga upp innan ny ägare tar över.

På tillträdesdagen behöver vi en vattenavläsning för att kunna stämma av den tidigare ägarens vattenförbrukning. Det går bra att ringa in eller skicka via mail till oss.

Du som kund behöver ha ett elnätsavtal för att få tillgång till el. Du är hänvisad till Skövde Energi när du bor i Skövde tätort. Elnätsavtal regleras i de allmänna avtalsvillkoren.

Anmäl inflyttning till elnätsföretaget i god tid innan du flyttar in i din nya bostad. Gäller även om du bor i lägenhet och flyttar inom samma fastighet.

Elnätsavtalet är knutet till en adress och behöver därför sägas upp. Uppsägning av elnätsavtalet kan bara ske framåt i tiden.

Elhandelsavtal tecknar du med det företag som du köper din el av. Har du vårt anvisade bolag, Billinge Energi, får du både elnät och elhandel på samma faktura. Väljer du ett annat elhandelsbolag, får du två fakturor. En från oss avseende elnätskostnader och en från elhandelsbolaget gällande din elförbrukning.

Har du någon annan elhandlare än Billinge Energi, behöver du meddela dem att du flyttar.

Ska du flytta till en bostad som har vatten och avlopp ansluten till Skövde kommun behöver du anmäla det till oss. Vi fakturerar VA på uppdrag av Skövde kommun.

På tillträdesdagen behöver vi en vattenavläsning för att kunna stämma av den tidigare ägarens vattenförbrukning. Det går bra att ringa in eller skicka via mail till oss.

Hyr du ut din fastighet har du som ägare ansvar för vatten- och fjärrvärmeabonnemanget, det kan aldrig läggas över på en hyresgäst. Vi kan däremot hjälpa dig att skicka fakturan till hyresgästen.

Vi kan göra en avstämning gällande vatten och fjärrvärme om du vill ha koll på hur mycket din hyresgäst förbrukar. Kontakta oss så hjälper vi dig.

Elnätet kan din hyresgäst stå registrerad på under hyresperioden. Då får hyresgästen både elnät och elhandelsfaktura i sitt namn.

Senaste frågorna

Alla frågor och svar

  • Vad består min elkostnad av?

    Att ha tillgång till el är en självklarhet för de flesta av oss och inte något vi funderar så mycket över. Men när fakturan kommer kanske vi ibland undrar vad det egentligen är vi betalar för. Här går vi igenom hur elkostnaden fördelar sig.

  • Vad innebär sms-tjänsten för driftstatus?

    Vi kan skicka avbrottsinformation skickad till dig via sms. Genom att registrera dig här så håller vi dig uppdaterad om avbrott som rör ditt närområde.

  • Vad gäller för vatten och avlopp?

    Vi sköter faktureringen åt Skövde kommuns VA-avdelning. Behöver du kontakta VA-avdelningen? Här hittar du kontaktuppgifterna.

Vi finns här när du behöver oss!

Har du frågor och funderingar är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice.

Telefon: 0500-49 36 60
E-post: info@skovdeenergi.se

*” anger obligatoriska fält

Namn*
Person-/kundnummer

Ditt sökresultat

Om du inte hittar det du letar efter skriv din fråga till oss här.