Elpriskompensation från regeringen

Regeringens beslut

Regeringen har beslutat en modell för elpriskompensation för de hushåll som drabbats av höga elpriser. Regeringen avsätter närmare sju miljarder som når cirka två miljoner hushåll i hela Sverige. Ersättningsmodellen är utformad som en trappa som börjar vid en elförbrukning på 700 kWh per månad upp till en förbrukning på över 2 000 kWh per månad, där taket för ersättningen ligger. Ersättningen gäller för december 2021, januari och februrari 2022.
Utbetalningen kommer att ske automatiskt från kundens elnätsbolag, som kund behöver man alltså inte ansöka om kompensation.

Ett nytt beslut kom från regeringen den 14 mars att ersättningen även ska gälla för mars månad 2022, den här gången med anledningen av de oroligheter som sker i Ukraina.

Regeringen har utsett Kammarkollegiet till den myndighet som förvaltar medlen och som ansvarar för kontakten med elnätsbolagen. Det är elnätsbolagen som bestämmer hur pengarna förmedlas till hushållen.

Vad händer nu?

Ersättningen kommer att kvittas på framtida fakturor. Det vill säga att Skövde Energi kommer inte att betala ut några pengar utan det blir ett avdrag på fakturan med ersättningen. Just nu arbetar vi med vårt debiteringssystem för att kunna hantera kvittningen, vi hoppas att detta är klart under våren. För er som har flyttat under perioden jobbar vi på att hitta en lösning.

Allting sker automatiskt och du som kund behöver inget göra.

Var kan jag få information?

Full information samt vanliga frågor och svar hittar du på regeringen.se.

Kategorier

Senaste nytt

Alla nyheter

  • Kundservice öppettider under sommaren

    Kundservice har följande telefontider under sommaren: Vecka 25:Torsdag: 08.00–09.00 och 10.00–12.00Fredag Midsommarafton: Stängt Vecka 26:Måndag–Torsdag: 08.00–16.00Fredag: 08.00–09.00 och 09.30–15.00Lunchstängt alla dagar: 12.00–13.00 Vecka 27–32:Måndag–Torsdag: 08.00–12.00Fredag: 08.00–09.00 och 09.30–12.00 Vi önskar dig en härlig sommar! Vi finns här när du behöver oss! Har du frågor och funderingar är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice. Telefon: 0500-49…

  • Störningar i Skövde Energis app

    Vi har just nu tekniska störningar i Skövde Energis app som påverka både inloggning och användning av appen. Vi jobbar på att lösa problemet så snabbt vi kan. Under tiden kan du fortfarande se din förbrukning, fakturor och annan information på Mina sidor. Tack för ditt tålamod och din förståelse! Vi finns här när du…

  • Sveriges smartaste uppvärmningsform

    Vi på Skövde Energi är en del av den nationella satsningen Heja Fjärrvärme. Det här är ett initiativ som kommit till för att sätta fjärrvärme på kartan och berätta om dess betydelse och fördelar. Vi upplever att fjärrvärme inte får den uppmärksamhet den förtjänar, trots att energifrågan är aktuellare än någonsin. Tänk bara på den…