Elens dag 23 januari – med el håller vi kontakten

Vår branschorganisation Energiföretagen Sverige har ställt frågan om hur svenskarna har hållit kontakten med nära och kära under pandemin. Det visar sig att nästan hälften av de svarande har använt videosamtal för att träffas, men allra vanligast är ändå vanliga telefonsamtal som hela 85 procent har använt. El ligger alltså bakom en stor del av våra kontakter – det vill vi uppmärksamma under Elens dag den 23 januari.

– Inför Elens dag kan vi konstatera att el har en stor betydelse i vårt sätt att umgås. Det visar den genomförda undersökningen. Det är till exempel lika vanligt idag att ha ett videosamtal som att träffas utomhus, två bra sätt att umgås under en pandemi, säger Kalle Lindholm som är kommunikatör hos Energiföretagen.

Urvalet i undersökningen var brett vad gäller ålder, boplats i Sverige, boendeform, inkomst och anställningsform. Telefonsamtal dominerar i alla åldrar, över 80 procent har använt det. Sms och chattar är vanligare bland de yngsta (hälften av de äldsta och tre fjärdedelar av de yngsta). Videosamtal är något vanligare bland yngre än äldre (55 procent mot 40 procent).

Titta gärna på filmen, där man frågade folk på stan hur de hållit kontakt med nära och kära!

Undersökningens resultat i sammanfattning

Energiföretagen Sverige bad Kantar Sifo ställa frågan ”hur håller du kontakt med nära och kära (förutom det egna hushållet) under pandemin?”. Frågan ställdes den 13–15 januari till 1 118 svenskar över hela landet, i åldrarna 16 till 79 år.

Så här har vi hållit kontakten (fler svarsalternativ var möjliga):

Telefonsamtal                          85 procent

Sms/chat                                   59 procent

Träffas utomhus                      45 procent

Videosamtal                              44 procent

Träffas inomhus                       25 procent

Annat                                            2 procent

Kategorier

  • Okategoriserade
  • Senaste nytt

    Alla nyheter

    • Skövde Energi behåller högsta betyg i kundnöjdhet

      Mycket väl godkänd blev resultatet för Skövde Energi i den senaste kundundersökningen och bolaget behåller högsta betyg i kundnöjdhet. Skövde Energi genomför kundundersökningen vartannat år. Den görs av en oberoende aktör och kunderna som tillfrågas är slumpmässigt utvalda. Kundundersökningen består av intervjuer där kunden kan ranka hur nöjd hen är, och det finns också möjlighet…

    • Skövde Energi lanserar en egen app!

      Vi är stolta över att presentera vår efterlängtade app. Nu kan du enkelt och smidigt Vi på Skövde Energi är övertygade om att framtiden är hållbar, smart och full av möjligheter. Var med oss på resan mot en grönare framtid och ladda ner Skövde Energi-Appen nu! Det är dags att sätta kraften i dina händer.

    • Just nu är det högt tryck för elnätsärende

      Trycket är högt just nu på inkomna för- och färdiganmälningar. I bästa fall klarar vi av att svara på ärendena inom en vecka. Men vänligen räkna med minst 14 dagar innan vi hinner svara. Så var ute i god tid med att lämna in din anmälan till oss.

    Ditt sökresultat

    Om du inte hittar det du letar efter skriv din fråga till oss här.