Elnät

Avbrottsersättning & skadestånd

Avbrottsersättning

Vid ett strömavbrott som varar längre än tolv timmar har du rätt till avbrottsersättning. Hur stor ersättningen blir beror på hur lång tid avbrottet varat och vilken din årliga nätkostnad är.

Du som elnätskund behöver inte höra av dig med krav om ersättning. Avbrottsersättning betalas ut till berörda privat- och företagskunder genom fakturan så snart som möjligt, men senast inom sex månader från att avbrottet kommit till vår kännedom.

Beräkningen av minimibeloppet i kronor utgår ifrån det årligen bestämda prisbasbeloppet i enlighet med lagen om allmän försäkring (1962:381). Den maximala ersättningen per avbrott är 300 procent av den årliga beräknade elnätskostnaden. Om ersättningen inte betalas ut inom sex månader betalas även ränta enligt 6 § räntelagen (1975:635).

Ersättningen kan sänkas om skyldigheten att betala är oskäligt ekonomiskt betungande för elnätsbolaget.

AvbrottsperiodErsättning av beräknad årlig elnätskostnadMinimibelopp ersättning
12–24 timmar12,5 %1 200 kr
24–48 timmar35,7 %2 400 kr
48–72 timmar62,5 %3 600 kr
72–96 timmar87,5 %4 800 kr
96–120 timmar112,5 %6 000 kr

  • Du har haft ström mer än två timmar innan ett nytt avbrott inträffar räknas den nya störningen som nytt avbrott.
  • Om elöverföringen bryts på grund av säkerhetsskäl eller för att bevara god drift- och leveranssäkerhet.
  • Om avbrottet beror på elanvändarens försummelse.
  • Du redan var frånkopplad då avbrottet inträffade.
  • Om avbrottet orsakas av något utanför elnätsbolagets kontroll som bolaget rimligen inte kunde förutse eller förhindra, eller om avbrottet beror på ett fel i ett nät med en spänning på 220 kilovolt eller mer.

Skadestånd

Om något skadas eller går sönder på grund av störningar i elnätet kan du ha rätt till ersättning från ditt elnätsbolag i form av skadestånd. I första hand ska du anmäla denna typ av skador till ditt försäkringsbolag då hemförsäkringen ofta täcker detta.  

Det finns i huvudsak två orsaker till att skador uppstår: antingen på grund av ett strömavbrott eller till följd av felaktig spänningskvalitet i din anläggning.

Denna ersättning gäller vid skada som uppstått på grund av strömavbrott som gjort din anläggning strömlös, oberoende av avbrottets längd. Skadestånd omfattar ersättning för utgifter och inkomstbortfall samt annan förlust på grund av avbrottet.

Skadeanmälan behöver göras inom två år från skadetillfället.

Felaktig spänningskvalitet är när du fortfarande har el i din anläggning men drabbas av störningar i elleveransen, till exempel onormal spänning. Normalt ska elektrisk utrustning klara variationer i spänningen, men om ett fel i elnätet orsakar skador på utrustningen kan du ha rätt till ersättning.

Skadeanmälan behöver göras inom tre år från skadetillfället.

Ersättning för skador på grund av spänningskvalitet regleras i elsäkerhetslagen. Om du beviljas ersättning dras 3 500 kr av samt ett åldersavdrag beroende på utrustningens ålder.

Eventuell lagstadgad avbrottsersättning dras av från skadeersättningen. Om du exempelvis får 1 200 kr i avbrottsersättning och skadan beräknas till 2 000 kr, får du 1 200 kr i avbrottsersättning och 800 kr i skadeersättning.  

Skadeståndet kan sänkas om skyldigheten att betala är oskäligt ekonomiskt betungande för elnätsbolaget.

Näringsidkare har inte rätt till ersättning för rena förmögenhetsskador, som utebliven vinst vid produktionsstopp. Skadestånd kan bli aktuellt endast om elnätsbolaget har agerat vårdslöst eller försumligt, oberoende av elavbrottets längd, vilket näringsidkaren själv behöver bevisa. Normalt sett ska näringsidkare vända sig till sitt försäkringsbolag för ersättning.

Elanvändaren har inte rätt till skadestånd om elnätsbolaget visar att avbrottet beror på ett hinder utanför bolagets kontroll som bolaget inte skäligen kunde förväntas ha räknat med, och vars följder bolaget inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Anmälan om skadestånd

För att vi på Skövde Energi ska kunna behandla ditt skadeståndsärende ska din anmälan mailas till oss och innehålla bland annat styrkande dokument.

För att ansöka om skadeståndsersättning behöver du dokumentera skadan noggrant och ange vad du ansöker ersättning för. Kvitto på den skadade utrustningen ska bifogas, samt eventuella foton, fakturor och intyg från reparatörer som beskriver skadan och kostnaden för reparation. Skadad elektrisk utrustning ska sparas tills eventuell besiktning av produkten har utförts av oss.

En skadeanmälan ska vara skriftlig. För att vi på Skövde Energi ska kunna behandla ditt ärende ska din anmälan mailas till oss. Vänligen kontrollera att samtliga punkter under ”Skadeanmälans innehåll” är inkluderade i din anmälan.

Kom ihåg att du som elanvändare är skyldig att vidta skäliga åtgärder för att begränsa din skada.

Skicka mailet till: info@skovdeenergi.se

Skadeanmälan, som skickas till info@skovdeenergi.se, ska innehålla följande uppgifter:

  • Ort och datum
  • Anläggningsid för din elanslutning (framgår av elnätsfakturan)
  • För- och efternamn
  • E-postadress
  • Telefon
  • Adress, postnummer och postort
  • En beskrivning av den skada som kravet avser
  • När skadan har uppstått
  • En beskrivning av de skadebegränsade åtgärder som du vidtagit
  • Bifogade styrkande dokument enligt dokumentationskraven
  • Övrig information som är relevant för din anmälan

Vill du ha vägledning?

För att få vägledning om exempelvis avbrottsersättningens storlek eller om undantag kan tillämpas, kan du som kund vända dig till exempelvis Konsumenternas Energimarknadsbyrå. Vid prövning av beslut kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden.

Vanliga frågor och svar

Alla frågor och svar

  • Vad ska jag tänka på vid ett dödsbo?

    När en närstående går bort är vi inte medvetna om det förrän ni meddelar oss. När den första svåra tiden har passerat, tveka inte att kontakta oss så hjälper vi dig att hantera det som behövs. Om en anhörig, till exempel den avlidnes make eller maka, önskar bo kvar i bostaden, ser vi till att…

  • Är det inte stora värmeförluster i fjärrvärmeledningarna?

    Nej, endast 10% av värmeenergin går förlorad i fjärrvärmeledningarna mellan värmeverket och dig som kund.

  • Vem äger och ansvarar för vad när det gäller fjärrvärme?

    Du som är kund äger och ansvarar för undercentralen samt ledningen från avstängningsventilen innanför husgrunden, förutom värmemätaren. Vi äger ansvar för ledningarna fram till och med avstängningsventilerna samt värmemätaren.

Vi finns här när du behöver oss!

Har du frågor och funderingar är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice.

Telefon: 0500-49 36 60
E-post: info@skovdeenergi.se