Elens dag 23 januari – med el håller vi kontakten

Vår branschorganisation Energiföretagen Sverige har ställt frågan om hur svenskarna har hållit kontakten med nära och kära under pandemin. Det visar sig att nästan hälften av de svarande har använt videosamtal för att träffas, men allra vanligast är ändå vanliga telefonsamtal som hela 85 procent har använt. El ligger alltså bakom en stor del av våra kontakter – det vill vi uppmärksamma under Elens dag den 23 januari.

– Inför Elens dag kan vi konstatera att el har en stor betydelse i vårt sätt att umgås. Det visar den genomförda undersökningen. Det är till exempel lika vanligt idag att ha ett videosamtal som att träffas utomhus, två bra sätt att umgås under en pandemi, säger Kalle Lindholm som är kommunikatör hos Energiföretagen.

Urvalet i undersökningen var brett vad gäller ålder, boplats i Sverige, boendeform, inkomst och anställningsform. Telefonsamtal dominerar i alla åldrar, över 80 procent har använt det. Sms och chattar är vanligare bland de yngsta (hälften av de äldsta och tre fjärdedelar av de yngsta). Videosamtal är något vanligare bland yngre än äldre (55 procent mot 40 procent).

Titta gärna på filmen, där man frågade folk på stan hur de hållit kontakt med nära och kära!

Undersökningens resultat i sammanfattning

Energiföretagen Sverige bad Kantar Sifo ställa frågan ”hur håller du kontakt med nära och kära (förutom det egna hushållet) under pandemin?”. Frågan ställdes den 13–15 januari till 1 118 svenskar över hela landet, i åldrarna 16 till 79 år.

Så här har vi hållit kontakten (fler svarsalternativ var möjliga):

Telefonsamtal                          85 procent

Sms/chat                                   59 procent

Träffas utomhus                      45 procent

Videosamtal                              44 procent

Träffas inomhus                       25 procent

Annat                                            2 procent

Kategorier

Senaste nytt

Alla nyheter

  • Fallstudie om Skövde Energi i Tidningen Energi

    Skövde Energis elnät har varit med i ett forskningsprojekt som nu finnas att läsa om i artikeln ”Dynamiska effekttariffer kapar elanvändningen”, publicerad i Tidningen Energi. Bakgrunden till projektet är att alla elnätsföretag måste införa tidsdifferentierade effektkomponenter i sina prismodeller för elnätet till år 2027. Syftet är att minska belastningen på nätet och ge kunder incitament…

  • Kundservice öppettider jul, nyår och trettondagen

    Vi håller telefonen till kundservice, samt receptionen, stängd under följande dagar: Måndagen den 23 – tisdagen den 31 december 2024Nyårsdagen den 1 januari 2025Trettondagen den 6 januari 2025 Du är alltid varmt välkommen att kontakta oss via mail, eller genom formuläret nedan, så svarar vi dig så snart vi kan. Vi önskar er en riktig…

  • Invigning av Skövde Energis laddstationer

    Invigning av Skövde Energis laddstationer i Norra Ryd Skövde, Vara och Vårgårda Den andra december invigde Skövde Energi, tillsammans med laddoperatören Gito Heavy Charging Solutions, en ny laddstation för tunga fordon i Norra Ryd Skövde där ellastbilar kan snabbladda för hållbara transporter. Under november invigde Skövde Energi också två laddstationer i Vårgårda och Vara. ”Vår…