Vi tar klimatfrågan på allvar

Det finns många som säger att de jobbar med klimatfrågan. Skövde Värmeverk gör det på riktigt.

Att arbeta för en hållbar framtid är en av Skövde Värmeverks absolut viktigaste frågor. Vi tar ett långt större samhällsansvar än att ”bara” leverera trygg och bra energi till våra kunder. Därför gör vi varje år ett klimatbokslut som visar vilken klimatpåverkan vår verksamhet har på samhället, hur den har förändrats över tid och var vi bör sätt in framtida åtgärder för att ytterligare minska påverkan. I bokslutet presenteras inte bara de utsläpp som företaget ger upphov till utan också de utsläpp som undviks i samhället tack vare värmeverkets verksamhet.

Under 2017 utgjordes Skövde Värmeverks samlade klimatpåverkan av – 97 300 ton CO2e. Alltså den totala mängd koldioxidutsläpp som undviks genom vår verksamhet. Jämfört med föregående år har vi minskat klimatpåverkan ytterligare med -10 000 ton CO2e.

Så vad betyder egentligen -97 300 ton CO2e? Är det en stor eller liten minskning? Vi kan säga så här, om alla invånare i Skövde kommun avstod från att köra bil under ca 1,3 år skulle vi få en lika stor minskning av koldioxidutsläppen som Skövde Värmeverk bidrog med under 2017. Man kan också förklara det så här: Skövde Värmeverks bidrag till att sänka klimatpåverkan under 2017 motsvarar utsläppen från att köra ca 12 784 varv runt jorden med bil.

Vi hade aldrig uppnått de här resultaten utan våra trogna kunder som förstår att fjärrvärme är det mest klimatsmarta valet för uppvärmning i Skövde. Stort tack till er, för att ni bidrar till denna fantastiska utveckling! Att Skövde Värmeverk dessutom har ett av Sveriges absolut lägsta priser på fjärrvärme gör inte saken sämre.

Det är med stolthet vi kan säga att vi, tillsammans med våra kunder, tar klimatfrågan på största allvar och jobbar hårt med att ge vårt bidrag till en hållbar framtid.

Läs klimatbokslutet i sin helhet

Kategorier

Senaste nytt

Alla nyheter

  • Just nu genomför vi på Skövde Energi en kundundersökning

    Under januari och februari månad anlitar vi Supportföretaget TMJ Group AB för en kundundersökning. Det innebär att du eventuellt kommer att bli uppringd för att svara på några frågor om Skövde Energi. Intervjun tar cirka fem minuter och du är självklart helt anonym. Dina synpunkter är oerhört viktiga för vårt utvecklingsarbete och vi är mycket…

  • Fallstudie om Skövde Energi i Tidningen Energi

    Skövde Energis elnät har varit med i ett forskningsprojekt som nu finnas att läsa om i artikeln ”Dynamiska effekttariffer kapar elanvändningen”, publicerad i Tidningen Energi. Bakgrunden till projektet är att alla elnätsföretag måste införa tidsdifferentierade effektkomponenter i sina prismodeller för elnätet till år 2027. Syftet är att minska belastningen på nätet och ge kunder incitament…

  • Kundservice öppettider jul, nyår och trettondagen

    Vi håller telefonen till kundservice, samt receptionen, stängd under följande dagar: Måndagen den 23 – tisdagen den 31 december 2024Nyårsdagen den 1 januari 2025Trettondagen den 6 januari 2025 Du är alltid varmt välkommen att kontakta oss via mail, eller genom formuläret nedan, så svarar vi dig så snart vi kan. Vi önskar er en riktig…