Äntligen är alla elmätare utbytta till smarta mätare!

Den första elmätaren byttes till Omnipower på Stockvägen den 4 februari 2015. Den 26 februari 2024 byttes de tre sista elmätarna på Borgmästaregatan i Skövde.

Det är ett projekt som har pågått i över 9 år, och nu är alla våra 21 222 stycken elmätare smarta.
Kundservice och mätansvarig har gjort ett fantastiskt jobb med att ta detta projekt i mål!

Vad innebär de smarta elmätarna?
De smarta elmätarna kan:

  1. Mäta både uttag och inmatning i varje fas av ström, aktiv effekt och reaktiv effekt.
     
  2. Mäta spänningen i varje fas samt registrera totala aktiva energin vid uttag och inmatning av el.
  3. Är utrustad med ett kundgränssnitt HAN (Home Area Network) som stöder en öppen standard, vilket möjliggöra för dig att ta del av mätuppgifterna i nära realtid.
  4. Möjliggör avläsning av mätdata och uppgifter om elavbrott på distans.
  5. Registrera mängden överförd energi per kvart.
  6. Registrera uppgifter om tidpunkt för början och slut på elavbrott längre än tre minuter.
  7. Som elnätsföretag kan vi nu uppgradera och ändra inställningar i din elmätare på distans.
  8. Aktivera och inaktivera elanläggningar på distans.

Vill du veta mer om de nya mätarna kan du läsa här.

Kategorier

Senaste nytt

Alla nyheter

  • Öppettider kundservice i samband med Valborg och första maj

    Kundservice har följande öppettider i samband med Valborg och första maj. Vi öppnar telefonen som vanligt klockan 08.00 på måndag den 5 maj. Vi finns här när du behöver oss! Har du frågor och funderingar är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice. Telefon: 0500-49 36 60E-post: info@skovdeenergi.se

  • Kunderna ger Skövde Energi högsta betyg – trygghet och bemötande i topp

    Skövde Energi får starkt gensvar från sina kunder i årets stora kundundersökning. Betygen ökar tydligt – och det som framför allt uppskattas är tryggheten, tillgängligheten och det goda bemötandet. Undersökningen visar också att bolaget klättrar i branschens nationella ranking. Jämfört med tidigare år ökar kundnöjdheten markant, något som sticker ut i en tid då många…

  • Tillfälligt avbrott i vår e-post under helgen 11 – 13 april

    Under helgen den 11–13 april kommer vi att genomföra en flytt av vår IT-miljö här på Skövde Energi. Arbetet startar på fredag eftermiddag och pågår hela helgen. Under denna period har vi inte tillgång till vår e-post, vilket innebär att mail som skickas till info@skovdeenergi.se inte når oss. Använd gärna våra formulär Våra formulär här…