Oseriösa försäljare, så undviker du att bli lurad

Har du blivit kontaktad av försäljare som säger sig kunna nästintill halvera din elkostnad? De lovar guldkantade avtal utan att veta vilket bolag eller avtal du har idag.

Vi listar därför några tips som kan vara bra att känna till:

– Ingen annan än du själv och ditt nuvarande elbolag vet vilket sorts elavtal och pris du har. Telefonförsäljaren kan alltså inte veta om ditt elpris är högre eller lägre än det som säljaren erbjuder.

– Se upp när ni lämnar fullmakt via telefon, internet eller i butik så att inte fullmakten ger bolaget större befogenheter än vad som diskuterats. Att ge ett företag en fullmakt till byte av elbolag gör att du släpper kontrollen på vilket bolag och vilket sorts avtal din anläggning får.

– Det finns vissa förmedlingstjänster som gör upphandlingar och byten till ett annat elbolag åt dig. Detta låter bra men innebär tyvärr allt som oftast att de byter till det elbolag som erbjuder förmedlaren bäst ersättning.

– Riksdagen har beslutat om skriftlighetskrav när avtal tecknas genom telefonförsäljning. Kravet gäller från den 1 september 2018.

– Vid tecknande av elavtal via telefon gäller 14 dagars ångerrätt om säljaren ringt.

– Vissa elhandelsbolag hävdar att de samarbetar med oss på Skövde Energi och lovar alla avgifter på en faktura. Det stämmer inte. De enda vi samarbetar med är Billinge Energi, då de är anvisad elhandlare för våra elnätskunder.

Du som kund kan själv, genom ett eller ett par enkla telefonsamtal, kontrollera vilken typ av avtal och elbolag du vill ha. Behåll kontrollen och är du osäker på något kring hanteringen av elavtal finns alltid vi som ditt elnätsföretag för rådgivning. Hör av dig till oss!

Dessutom finns även opartiska Konsumenternas energimarknadsbyrå till hands.

Kategorier

Senaste nytt

Alla nyheter

  • Fallstudie om Skövde Energi i Tidningen Energi

    Skövde Energis elnät har varit med i ett forskningsprojekt som nu finnas att läsa om i artikeln ”Dynamiska effekttariffer kapar elanvändningen”, publicerad i Tidningen Energi. Bakgrunden till projektet är att alla elnätsföretag måste införa tidsdifferentierade effektkomponenter i sina prismodeller för elnätet till år 2027. Syftet är att minska belastningen på nätet och ge kunder incitament…

  • Kundservice öppettider jul, nyår och trettondagen

    Vi håller telefonen till kundservice, samt receptionen, stängd under följande dagar: Måndagen den 23 – tisdagen den 31 december 2024Nyårsdagen den 1 januari 2025Trettondagen den 6 januari 2025 Du är alltid varmt välkommen att kontakta oss via mail, eller genom formuläret nedan, så svarar vi dig så snart vi kan. Vi önskar er en riktig…

  • Invigning av Skövde Energis laddstationer

    Invigning av Skövde Energis laddstationer i Norra Ryd Skövde, Vara och Vårgårda Den andra december invigde Skövde Energi, tillsammans med laddoperatören Gito Heavy Charging Solutions, en ny laddstation för tunga fordon i Norra Ryd Skövde där ellastbilar kan snabbladda för hållbara transporter. Under november invigde Skövde Energi också två laddstationer i Vårgårda och Vara. ”Vår…