Samråd preliminär Nätutvecklingsplan Skövde Energi Elnät AB

Värmekällan Skövde Energi, huvudbyggnader på Energivägen 1 i Skövde.

Under 2024 ska Skövde Energi ta fram en nätutvecklingsplan för vårt elnät.

Enligt EU-direktiv ska all utveckling av elnät baseras på en nätutvecklingsplan och i Sverige regleras detta genom Energimarknadsinspektionen som kräver att elnätsföretagen ska ta fram underlag för detta minst vartannat år.

En nätutvecklingsplan är en välgrundad prognos över investeringar under de kommande 5-10 åren. Tonvikten i planen ska ligga på den utveckling av distributionsinfrastrukturen som krävs för att ansluta ny last inklusive laddningsstationer för elfordon samt ansluta ny produktionskapacitet.

Nätutvecklingsplanen ska bidra till öppenhet och transparens så att andra aktörer, till exempel kommuner, regioner, företagskunder och privatkunder får information om vilka planer som finns för elnätets utveckling.

Detta samråd kommer att ligga ute här på vår hemsida från den 12 september och till och med 31 oktober.

Här kan du läsa nätutvecklingsplanen, ställa frågor och komma med synpunkter

Kategorier

Senaste nytt

Alla nyheter

  • Vi söker en elektriker

    Om arbetsplatsen På Skövde Energi förser vi boende och företag i kommunen med hållbar energi. Vi ansvarar för elnätsdistribution inom Skövde tätort och producerar hållbar el och fjärrvärme. Vi är ett kommunalt bolag och ägs av kommuninvånarna genom Skövde Stadshus AB. Det innebär bland annat att all vår avkastning återinvesteras i företaget eller i Skövde…

  • För dig som gör europabetalningar / For those making European payments

    Vi vill påminna dig som gör europabetalningar att vi den 19 november 2024 bytte bank till Nordea från Swedbank. Det innebär att du behöver använda de nya BIC- och IBAN-uppgifterna som framgår av din faktura när du gör betalningar till oss. Om betalningen skickas till våra tidigare uppgifter hos Swedbank, kommer vi inte att kunna…

  • Störningar i appen

    Det förekommer just nu störningar i Skövde Energis app som innebär att det inte går att logga in i appen. Vi jobbar på att lösa problemet så snart som möjligt. För att se din förbrukning med mera kan du gå in på Mina Sidor. Vi finns här när du behöver oss! Har du frågor och…