Möjliggör utbildningsmaterial om hållbarhet

Bra innehåll och kul att få arbeta med boken! Det säger såväl lärarna som eleverna i Billingskolans årskurs 5 om Natur & miljöboken som används i undervisningen för att få in temat hållbarhet i flera olika ämnen. Skövde Energi, Skövdebostäder och Skövde kommun är alla med och bidrar till att göra läromedlet möjligt.

Hållbarhets- och klimatfrågorna är viktiga för alla tre aktörerna och de är nöjda med att kunna tillgängliggöra Natur & miljöboken som läromedel för Skövde kommuns grundskolor.

– Kunskap är en av de viktigaste faktorerna för att göra skillnad i klimatfrågan. Barnen är en viktig målgrupp både för framtiden och för att nå vuxna. Skövdes lärare är nöjda med materialet och tycker att Natur- och miljöboken tillför något extra till deras egen miljöundervisning, säger Sari Strömblad, miljöstrateg på Skövde kommun.

Kan användas till hyresgäster och andra

Materialet i boken får användas av de som är med och bidrar vilket både Skövdebostäder och Skövde Energi har för avsikt att nyttja under 2020.

– Förutom att det är viktigt med kunskap i de här frågorna till alla så innehåller boken material som vi konkret kan använda och sprida bland våra hyresgäster. Så det blir dubbelt bra, säger Lina Eklund Svensson, marknadschef på Skövdebostäder.

Ger kunskap och engagemang över vår klimatpåverkan

Det finns en Natur & miljöbok för respektive årskurs fyra, fem och sex. I årskurs fem på Billingskolan har man nyligen börjat arbeta med den andra boken i serien. Eleverna har funderat i grupp över hur mycket utsläpp som sker på grund av en vanlig produkt vi använder. Då inte bara i produktion utan också kopplat till transporter och annat. Ida Svensson, 11 år, berättar att hon tidigare inte tänkt på hur mycket koldioxid som släpps ut bara för att vi ska kunna köpa en plastpåse. Nu försöker hon tänka mer på att inte välja plastpåsar.

– Att verka för ett hållbart samhälle är själva ryggraden i hela vår verksamhet och genom det här initiativet hoppas vi kunna sprida ytterligare kunskap om klimat och hållbarhet. Vi har bidragit till böckerna under snart tio år och det är därför väldigt glädjande att se att materialet används på ett bra sätt och verkligen engagerar barnen, säger Åsa Holmqvist Ekman kommunikationsansvarig på Skövde Energi.

Handfast material i dagens digitala värld

Magnus Dahlén som är lärare i klassen berättade att det behövs fyra jordklot om alla ska kunna leva på det sätt som vi gör i Sverige idag. Efter det fick barnen själva reflektera över och fylla i en behovspyramid med vad som är viktigast för att leva.

– Det är kul med lite handfast material i dagens digitala värld. Barnen är väldigt engagerade. Men man märker att det behövs diskussioner och kunskap för att barnen ska förstå vad det handlar om. Någon tyckte att de skulle få klimatstrejka, men skulle sedan inte tacka nej till en Thailandsresa, säger Magnus Dahlén, lärare på Billingskolan.

Barnen resonerade kring vad som är viktigast. Internet kommer upp som ett basalt behov hos de flesta.

– Jag tycker att boken är rolig. Den får mig att tänka mycket på det här med miljön och klimatet, speciellt när jag är utomhus. Om jag hittar skräp på väg hem från skolan brukar jag plocka upp det och slänga hemma, säger Smilla Scharenberg 11 år.

Kategorier

Senaste nytt

Alla nyheter

  • Just nu genomför vi på Skövde Energi en kundundersökning

    Under januari och februari månad anlitar vi Supportföretaget TMJ Group AB för en kundundersökning. Det innebär att du eventuellt kommer att bli uppringd för att svara på några frågor om Skövde Energi. Intervjun tar cirka fem minuter och du är självklart helt anonym. Dina synpunkter är oerhört viktiga för vårt utvecklingsarbete och vi är mycket…

  • Fallstudie om Skövde Energi i Tidningen Energi

    Skövde Energis elnät har varit med i ett forskningsprojekt som nu finnas att läsa om i artikeln ”Dynamiska effekttariffer kapar elanvändningen”, publicerad i Tidningen Energi. Bakgrunden till projektet är att alla elnätsföretag måste införa tidsdifferentierade effektkomponenter i sina prismodeller för elnätet till år 2027. Syftet är att minska belastningen på nätet och ge kunder incitament…

  • Kundservice öppettider jul, nyår och trettondagen

    Vi håller telefonen till kundservice, samt receptionen, stängd under följande dagar: Måndagen den 23 – tisdagen den 31 december 2024Nyårsdagen den 1 januari 2025Trettondagen den 6 januari 2025 Du är alltid varmt välkommen att kontakta oss via mail, eller genom formuläret nedan, så svarar vi dig så snart vi kan. Vi önskar er en riktig…