
Skövde Energi får starkt gensvar från sina kunder i årets stora kundundersökning. Betygen ökar tydligt – och det som framför allt uppskattas är tryggheten, tillgängligheten och det goda bemötandet. Undersökningen visar också att bolaget klättrar i branschens nationella ranking. Jämfört med tidigare år ökar kundnöjdheten markant, något som sticker ut i en tid då många energibolag brottas med oro och missnöje.
Totalt deltog 560 kunder i undersökningen, som genomfördes under januari och februari i år. Kundnöjdhetsindex för 2025 landar på 79,06, en tydlig ökning från tidigare år, vilket klassas som mycket väl godkänt och högsta betyg. Skövde Energi placerar sig nu på plats 7 i Energibolagsindex, jämfört med plats 10 under 2023 och 2021.
Undersökningen, som genomförts av det oberoende analysföretaget TMJ Group, visar att Skövde Energi klättrar i branschens nationella ranking.
De högsta betygen får bolaget inom leveranssäkerhet (4,78 av 5), bemötande (4,44) och förtroende (4,46) – områden som ofta lyfts fram även i de spontana kundkommentarerna.
”Vi är mycket stolta och tacksamma över att kundnöjdheten ökar hos oss trots en tid av oro och osäkerhet som präglar samhället. Det är glädjande att se att kunderna känner sig trygga och väl omhändertagna. Vi vill tacka alla som har bidragit med sina åsikter och synpunkter i undersökningen. Era svar är väldigt värdefulla för oss” säger Sammy Tanhua , vd på Skövde Energi.
Många kunder beskriver Skövde Energi som ett företag som är lätt att få kontakt med, där svaren är tydliga och där personalen bemöter med både värme och kunnighet. Några röster uttrycker också förbättringsförslag – främst kring tydligare kommunikation om prissättning och mer proaktiv kunddialog i vardagen.
”Kundundersökningen är ett viktigt verktyg för oss. Den hjälper oss att se vad vi gör bra och vad vi behöver bli bättre på. Det är fantastiskt att kundnöjdheten är så hög och det som gör mig mest stolt är de spontana omdömena. Att människor känner sig hörda och sedda – det är det finaste kvittot vi kan få,” säger Åsa Holmqvist Ekman, chef kommunikation och marknad på Skövde Energi.
”Skövde Energi har ett särskilt ansvar som samhällsaktör. Att kunderna visar ett sådant starkt förtroende betyder mycket – det visar att man lyckas kombinera stabil leverans med närhet och omtanke. ” säger Katarina Jonsson, styrelseordförande för Skövde Energi.
Digitala tjänster som Mina sidor och hemsidan får överlag goda betyg, men även här finns utvecklingsmöjligheter.
Kundernas återkoppling visar att Skövde Energi står på stadig grund – men också att det finns en vilja att hela tiden bli bättre. Undersökningen blir därmed inte bara ett betyg, utan ett verktyg för att lyssna, lära och utveckla verksamheten vidare.