Faktura och betalning

Fakturaalternativ

Hos Skövde Energi finns olika sätt att få och betala sin faktura. De flesta är digitala alternativ, som är mer hållbara.


Oavsett vilket alternativ du väljer att betala fakturan på har du alltid tillgång till dessa på Mina sidor. Samtliga fakturaalternativ är kostnadsfria.

Pappersfaktura får du som kund automatiskt om du inte gjort ett aktivt val av annat fakturaalternativ. Du kan alltid byta till ett annat alternativ.

Har du anmält dig till Kivra någon gång för att få utbetalning av ex. skattepengar eller covid-bevis kommer fakturan från oss till Kivra.
Vill du inte ha fakturan från oss till Kivra, kan du välja att avaktivera oss som avsändare under inställningar i Kivra.

Autogiro innebär att du som kund tecknar ett medgivande att Skövde Energi får dra betalningen för el-, vatten eller fjärrvärmefakturan från ditt konto.

Vi skickar fortfarande hem en pappersfaktura för aviserar dig om belopp och datum då dragningen sker. Stämmer alla uppgifter behöver du bara se till att det finns pengar på kontot. Betalningen dras automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen.

Vill du inte ha hem en pappersfaktura när du betalar via autogiro kan du kombinera ditt autogiro med Kivra, E-faktura eller E-postfaktura.

Du kan teckna dig för autogiro på flera sätt:

  1. Du kan anmäla dig direkt i formuläret på hemsidan och godkänna med mobilt BankID.
  2. Det går även bra att anmäla autogiro via din bank.
  3. Du kan använda dig av vår blankett som finns att ladda ner.
    Fyll i blanketten och skicka in till oss så registrerar vi dig för autogiro.

Du kan betala din faktura med Swish, till nummer: 123 347 8617.

OCR-nummer/fakturanummer ska anges på meddelandet.

E-faktura är en digital faktura som skickas direkt till din internetbank. Efter att du anmält att du vill ha e-faktura slipper du fakturorna i brevlådan. Med e-faktura sparar du på miljön genom mindre pappershantering. Tjänsten är kostnadsfri.

Så här fungerar det:

  • Logga in på din Internetbanken och anmäl att du vill ha e-faktura från Skövde Energi.
  • Det är personnumret som styr, så om du har både el, vatten eller fjärrvärme kommer alla fakturorna komma som e-faktura.
  • När du sedan får fakturan får du ett meddelande i din Internetbank. Alla uppgifter såsom OCR-nummer, belopp och förfallodag finns redan registrerat. Du anger bara vilket konto du vill betala från och signerar som vanligt.
  • Du kan kombinera e-faktura och autogiro, du får då fakturan elektroniskt och betalning sker automatiskt.
  • När din elektroniska faktura är betald lagras den i din Internetbank.
  • Skulle du missa att betala en e-faktura så kommer en påminnelse i pappersformat hem till dig.
  • Vid byte av bank ansvarar du själv för att anmäla e-faktura i den nya banken.

För ytterligare frågor angående e-faktura kontakta din bank eller Skövde Energis kundservice.

Faktura via e-post är en tjänst där fakturor skickas som en PDF till din mailadress.

Allt du behöver göra är att kontakta oss och meddela vilken mailadress du önskar få fakturan till. Maila till oss på info@skovdeenergi.se så hjälper vi dig.

Kivra är en digital brevlådetjänst för säker digital post från företag och myndigheter.
Om du redan har aktiverat Kivra kommer du att få ett mail när du får brev eller faktura från oss.

Vill du inte ha fakturan från oss till Kivra, kan du välja att avaktivera oss som avsändare under inställningar i Kivra. För mer information om Kivra gå in på www.kivra.com.

Aktiverar du E-postfaktura eller E-faktura så skickas inte din faktura till Kivra. Kivra ersätter utskick av pappersfaktura eller avisering för Autorgiro.

Här kan du läsa mer om hur du ändrar inställningarna i vem som skickar brev och fakturor till dig direkt till Kivra.

SVE faktura är en enkel elektronisk faktura för företagskunder. SVE fakturor kan inte kombineras med andra fakturor. Till exempel e-postfaktura, samlingsfaktura, pappersfaktura. SVE fakturorna är kopplade till kundnummer så finns det både el, vatten eller fjärrvärme på samma kundnummer så kommer alla nyttigheterna att faktureras som SVE faktura.

Allt ditt företag behöver göra är att kontakta oss via mail med företagsuppgifter och momsregistreringsnummer samt eventuellt referensnummer, så kommer nästa faktura som SVE faktura.

Fördelar med SVE faktura:

  • Det är enkelt och säkert.
  • Företaget får fakturan snabbare.
  • Det är miljövänligt, vi sparar på vår skog.

Mer information

Senaste frågorna

Alla frågor och svar

  • Vad ska jag tänka på vid ett dödsbo?

    När en närstående går bort är vi inte medvetna om det förrän ni meddelar oss. När den första svåra tiden har passerat, tveka inte att kontakta oss så hjälper vi dig att hantera det som behövs. Om en anhörig, till exempel den avlidnes make eller maka, önskar bo kvar i bostaden, ser vi till att…

  • Är det inte stora värmeförluster i fjärrvärmeledningarna?

    Nej, endast 10% av värmeenergin går förlorad i fjärrvärmeledningarna mellan värmeverket och dig som kund.

  • Vem äger och ansvarar för vad när det gäller fjärrvärme?

    Du som är kund äger och ansvarar för undercentralen samt ledningen från avstängningsventilen innanför husgrunden, förutom värmemätaren. Vi äger ansvar för ledningarna fram till och med avstängningsventilerna samt värmemätaren.

Vi finns här när du behöver oss!

Har du frågor och funderingar är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice.

Telefon: 0500-49 36 60
E-post: info@skovdeenergi.se