Oseriösa försäljare, så undviker du att bli lurad

Har du blivit kontaktad av försäljare som säger sig kunna nästintill halvera din elkostnad? De lovar guldkantade avtal utan att veta vilket bolag eller avtal du har idag.

Vi listar därför några tips som kan vara bra att känna till:

– Ingen annan än du själv och ditt nuvarande elbolag vet vilket sorts elavtal och pris du har. Telefonförsäljaren kan alltså inte veta om ditt elpris är högre eller lägre än det som säljaren erbjuder.

– Se upp när ni lämnar fullmakt via telefon, internet eller i butik så att inte fullmakten ger bolaget större befogenheter än vad som diskuterats. Att ge ett företag en fullmakt till byte av elbolag gör att du släpper kontrollen på vilket bolag och vilket sorts avtal din anläggning får.

– Det finns vissa förmedlingstjänster som gör upphandlingar och byten till ett annat elbolag åt dig. Detta låter bra men innebär tyvärr allt som oftast att de byter till det elbolag som erbjuder förmedlaren bäst ersättning.

– Riksdagen har beslutat om skriftlighetskrav när avtal tecknas genom telefonförsäljning. Kravet gäller från den 1 september 2018.

– Vid tecknande av elavtal via telefon gäller 14 dagars ångerrätt om säljaren ringt.

– Vissa elhandelsbolag hävdar att de samarbetar med oss på Skövde Energi och lovar alla avgifter på en faktura. Det stämmer inte. De enda vi samarbetar med är Billinge Energi, då de är anvisad elhandlare för våra elnätskunder.

Du som kund kan själv, genom ett eller ett par enkla telefonsamtal, kontrollera vilken typ av avtal och elbolag du vill ha. Behåll kontrollen och är du osäker på något kring hanteringen av elavtal finns alltid vi som ditt elnätsföretag för rådgivning. Hör av dig till oss!

Dessutom finns även opartiska Konsumenternas energimarknadsbyrå till hands.

Kategorier

  • Uncategorized
  • Senaste nytt

    Alla nyheter

    • Skövde Energi behåller högsta betyg i kundnöjdhet

      Mycket väl godkänd blev resultatet för Skövde Energi i den senaste kundundersökningen och bolaget behåller högsta betyg i kundnöjdhet. Skövde Energi genomför kundundersökningen vartannat år. Den görs av en oberoende aktör och kunderna som tillfrågas är slumpmässigt utvalda. Kundundersökningen består av intervjuer där kunden kan ranka hur nöjd hen är, och det finns också möjlighet…

    • Skövde Energi lanserar en egen app!

      Vi är stolta över att presentera vår efterlängtade app. Nu kan du enkelt och smidigt Vi på Skövde Energi är övertygade om att framtiden är hållbar, smart och full av möjligheter. Var med oss på resan mot en grönare framtid och ladda ner Skövde Energi-Appen nu! Det är dags att sätta kraften i dina händer.

    • Just nu är det högt tryck för elnätsärende

      Trycket är högt just nu på inkomna för- och färdiganmälningar. I bästa fall klarar vi av att svara på ärendena inom en vecka. Men vänligen räkna med minst 14 dagar innan vi hinner svara. Så var ute i god tid med att lämna in din anmälan till oss.

    Ditt sökresultat

    Om du inte hittar det du letar efter skriv din fråga till oss här.