Har du blivit kontaktad av försäljare som säger sig kunna nästintill halvera din elkostnad? De lovar guldkantade avtal utan att veta vilket bolag eller avtal du har idag.
Vi listar därför några tips som kan vara bra att känna till:
– Ingen annan än du själv och ditt nuvarande elbolag vet vilket sorts elavtal och pris du har. Telefonförsäljaren kan alltså inte veta om ditt elpris är högre eller lägre än det som säljaren erbjuder.
– Se upp när ni lämnar fullmakt via telefon, internet eller i butik så att inte fullmakten ger bolaget större befogenheter än vad som diskuterats. Att ge ett företag en fullmakt till byte av elbolag gör att du släpper kontrollen på vilket bolag och vilket sorts avtal din anläggning får.
– Det finns vissa förmedlingstjänster som gör upphandlingar och byten till ett annat elbolag åt dig. Detta låter bra men innebär tyvärr allt som oftast att de byter till det elbolag som erbjuder förmedlaren bäst ersättning.
– Riksdagen har beslutat om skriftlighetskrav när avtal tecknas genom telefonförsäljning. Kravet gäller från den 1 september 2018.
– Vid tecknande av elavtal via telefon gäller 14 dagars ångerrätt om säljaren ringt.
– Vissa elhandelsbolag hävdar att de samarbetar med oss på Skövde Energi och lovar alla avgifter på en faktura. Det stämmer inte. De enda vi samarbetar med är Billinge Energi, då de är anvisad elhandlare för våra elnätskunder.
Du som kund kan själv, genom ett eller ett par enkla telefonsamtal, kontrollera vilken typ av avtal och elbolag du vill ha. Behåll kontrollen och är du osäker på något kring hanteringen av elavtal finns alltid vi som ditt elnätsföretag för rådgivning. Hör av dig till oss!
Dessutom finns även opartiska Konsumenternas energimarknadsbyrå till hands.