Besked från regeringen om kompensation för höga elpriser

Det här vet vi om förslaget:

• Den 12 januari gick regeringen ut med ett pressmeddelande där man meddelande att man planerar att avsätta drygt sex miljarder kronor till en elpriskompensation för de hushåll som drabbats av höga elpriser.

• Förslaget beräknas beröra över 1,8 miljoner hushåll och gäller i hela Sverige.

• Elpriskompensationen sker för tre månader december, januari, februari till elkunder baserat på förbrukning. Kompensationen baseras på hur stor elförbrukning hushållet har varje månad, där den högsta nivån är hushåll som använder över 2000 kWh per månad.

• Till dem utgår en ersättning om 2000 kronor per månad, alltså max totalt 6000 kronor.

• Regeringen har uttalat att det är en exceptionell åtgärd i en exceptionell tid, med höga elpriser under hösten och vintern. De har sökt en lösning att hantera läget som är de anser är enkel och snabb att få tillstånd.

• Medlen ska betalas ut till de hushåll som har höga elräkningar utan att de behöver ansöka om det.

• Regeringens förslag är att elnätsföretagen ska administrera ersättningen.

• Den exakta utformningen av elpriskompensationen är inte klart ännu utan det kommer att tas fram i dialog mellan myndigheter, elnätsbolagen och riksdagen.

• Så exakt vem som har rätt till vilken kompensation, samt när man förväntas få den kan vi inte svara på idag.

Vad händer nu:

• Energiföretagen analyserar nu förslaget tillsammans med berörda medlemmar, och simultant förs en dialog med regeringen kring olika detaljer i utformningen av förslaget. Analysarbetet är påbörjat och alla arbetar så snabbt de kan.

Mer information kommer så snart vi vet mer.

Kategorier

  • Okategoriserade
  • Senaste nytt

    Alla nyheter

    • Skövde Energi behåller högsta betyg i kundnöjdhet

      Mycket väl godkänd blev resultatet för Skövde Energi i den senaste kundundersökningen och bolaget behåller högsta betyg i kundnöjdhet. Skövde Energi genomför kundundersökningen vartannat år. Den görs av en oberoende aktör och kunderna som tillfrågas är slumpmässigt utvalda. Kundundersökningen består av intervjuer där kunden kan ranka hur nöjd hen är, och det finns också möjlighet…

    • Skövde Energi lanserar en egen app!

      Vi är stolta över att presentera vår efterlängtade app. Nu kan du enkelt och smidigt Vi på Skövde Energi är övertygade om att framtiden är hållbar, smart och full av möjligheter. Var med oss på resan mot en grönare framtid och ladda ner Skövde Energi-Appen nu! Det är dags att sätta kraften i dina händer.

    • Just nu är det högt tryck för elnätsärende

      Trycket är högt just nu på inkomna för- och färdiganmälningar. I bästa fall klarar vi av att svara på ärendena inom en vecka. Men vänligen räkna med minst 14 dagar innan vi hinner svara. Så var ute i god tid med att lämna in din anmälan till oss.

    Ditt sökresultat

    Om du inte hittar det du letar efter skriv din fråga till oss här.