Årets Stad i ljus-vandring i Skövde släpps digitalt den 25 november

Stad i ljus -vandringen släpps den 25 november. Foto: Tobias Andersson/Next Skövde

En digital Stad i ljus-vandring i appen Skövde Streetmuseum släpps den 25 november och kommer även i år att göra det möjligt att lysa upp vintermörket med en vandring bland ljusinstallationer i Skövde centrum.

Förra årets Stad i ljus-vandring blev väl mottagen med ca 700 visningar i appen och självklart många fler som tog del av den rent fysiskt. Nu är det dags igen. På Orange Day den 25 november kommer årets vandring att släppas digitalt i appen Skövde Streetmuseum.

-Årets jul kommer ju som vi alla vet inte bli som vanligt. Stad i ljus-vandringen kan man gå precis när det passar och anpassa till att det inte är mycket folk. Och vill eller kan man inte besöka den live så finns den tillgänglig digitalt i helhet, säger Micael Worbin, evenemangsansvarig på Next Skövde.

Orange Day är dagen då FN uppmanar hela världen att manifesta och uppmärksamma våld mot kvinnor. Den dagen kommer det bland annat att lysa orange på Kulturhuset, Arena Skövde, Assbeckshuset, Commerce och Rosa husets innergård. Det blir samtidigt startskottet för årets Stad i ljus-vandring.

Vandringen i sin helhet kommer att vara tillgänglig ända till 28 februari, men vissa inslag kommer och går lite under perioden. En sådan blir då Orange Day, en annan den ljusmanifestation som fyra förskolor i Skövde kommun gör för att uppmärksamma den internationella barndagen. Barns egna tankar kring deras rättigheter är utgångspunkten för den utställning av lyktor och skulpturer som kommer att finnas i skyltfönstret till den gamla Telenorbutiken vid Commerce entré från 25 november till 20 december.

Vi är glada över att så många tillsammans med oss bidrar till att skapa stämning i Skövde centrum med ljuset i fokus, säger Åsa Holmqvist Ekman, kommunikationschef på Skövde Energi som är huvudsponsor i projektet.

Från tidigare år kommen man att känna igen ”Pepparkakshuset” vid Sandtorget och renarna på taket på Commerce. Nyheter för året blir bland annat Kulturhuseken och Gobos på Långgatan. En stor nyhet i ordets rätta bemärkelse blir en jättelik julkula på 5 x 5 x 5 meter och som kommer att stå på Hertig Johans Torg från vecka 48 fram till 13 januari. Det är en nyinköpt julinstallation som man kan gå in i och som kommer vara både ljud- och ljussatt.

– Vi vill bjuda Skövdeborna på något extra den här speciella julen. Kanske kan man slå sig ner en stund och önska sig något inför 2021, säger Caroline Hagström, samhällsbyggnadschef på Skövde kommun.

Samarbetsorganisationerna bakom Stad i ljus är Skövde Energi (huvudsponsor), Fastighetsägarna, Rapp Fastigheter, Skövde kommun, Commerce, Skövde Cityförening, Kulturarbetarcentrum, förskolorna på Aspö, Dalvägen, Rosenhaga och Värsås samt Next Skövde.

Kategorier

Senaste nytt

Alla nyheter

  • Möt en av våra fjärrvärmekunder

    Nytt liv på upplevelsernas berg. En upplevelse för kropp och sinne – både ute och inne. Så ser hotellet Billingehus nya ägare på platsen, byggnaden och dess möjligheter uppe på berget.  För drygt 55 år sedan skapades Billingehus av paret Arne och Maja Sandberg, som drömde om att forma ett friluftsparadis. Nu har en annan familj tagit över stafettpinnen. 

  • Uppgifter för elstödet är rapporterade

    Regeringen har beslutat om ett tillfälligt elstöd för hushåll i Sverige med anledning av de höga elpriserna under vintern. Stödet baseras på elanvändningen under januari och februari 2026. För hushåll i elområde 3, där Skövde ingår, är ersättningen 26 öre per kilowattimme. Vi har nu rapporterat in de uppgifter som Försäkringskassan behöver för att kunna…

  • Trygg och hållbar energi – nu och i framtiden 

    Vi på Skövde Energi arbetar för att ge dig som kund en trygg och hållbar energilösning – både idag och i framtiden. Under 2025 tog vi fram en ny plan för hur vårt hållbarhetsarbete ska utvecklas de kommande tio åren. Fokus ligger på en stabil leverans av värme och el där resurserna används så smart…