Årets Stad i ljus-vandring i Skövde släpps digitalt den 25 november

Stad i ljus -vandringen släpps den 25 november. Foto: Tobias Andersson/Next Skövde

En digital Stad i ljus-vandring i appen Skövde Streetmuseum släpps den 25 november och kommer även i år att göra det möjligt att lysa upp vintermörket med en vandring bland ljusinstallationer i Skövde centrum.

Förra årets Stad i ljus-vandring blev väl mottagen med ca 700 visningar i appen och självklart många fler som tog del av den rent fysiskt. Nu är det dags igen. På Orange Day den 25 november kommer årets vandring att släppas digitalt i appen Skövde Streetmuseum.

-Årets jul kommer ju som vi alla vet inte bli som vanligt. Stad i ljus-vandringen kan man gå precis när det passar och anpassa till att det inte är mycket folk. Och vill eller kan man inte besöka den live så finns den tillgänglig digitalt i helhet, säger Micael Worbin, evenemangsansvarig på Next Skövde.

Orange Day är dagen då FN uppmanar hela världen att manifesta och uppmärksamma våld mot kvinnor. Den dagen kommer det bland annat att lysa orange på Kulturhuset, Arena Skövde, Assbeckshuset, Commerce och Rosa husets innergård. Det blir samtidigt startskottet för årets Stad i ljus-vandring.

Vandringen i sin helhet kommer att vara tillgänglig ända till 28 februari, men vissa inslag kommer och går lite under perioden. En sådan blir då Orange Day, en annan den ljusmanifestation som fyra förskolor i Skövde kommun gör för att uppmärksamma den internationella barndagen. Barns egna tankar kring deras rättigheter är utgångspunkten för den utställning av lyktor och skulpturer som kommer att finnas i skyltfönstret till den gamla Telenorbutiken vid Commerce entré från 25 november till 20 december.

Vi är glada över att så många tillsammans med oss bidrar till att skapa stämning i Skövde centrum med ljuset i fokus, säger Åsa Holmqvist Ekman, kommunikationschef på Skövde Energi som är huvudsponsor i projektet.

Från tidigare år kommen man att känna igen ”Pepparkakshuset” vid Sandtorget och renarna på taket på Commerce. Nyheter för året blir bland annat Kulturhuseken och Gobos på Långgatan. En stor nyhet i ordets rätta bemärkelse blir en jättelik julkula på 5 x 5 x 5 meter och som kommer att stå på Hertig Johans Torg från vecka 48 fram till 13 januari. Det är en nyinköpt julinstallation som man kan gå in i och som kommer vara både ljud- och ljussatt.

– Vi vill bjuda Skövdeborna på något extra den här speciella julen. Kanske kan man slå sig ner en stund och önska sig något inför 2021, säger Caroline Hagström, samhällsbyggnadschef på Skövde kommun.

Samarbetsorganisationerna bakom Stad i ljus är Skövde Energi (huvudsponsor), Fastighetsägarna, Rapp Fastigheter, Skövde kommun, Commerce, Skövde Cityförening, Kulturarbetarcentrum, förskolorna på Aspö, Dalvägen, Rosenhaga och Värsås samt Next Skövde.

Kategorier

Senaste nytt

Alla nyheter

  • Varmt och gott hos Grahns

    Möt en av våra kunder Den som vill laga tusentals ton godis behöver bra recept, kunniga med arbetare och hållbar energi. Hos skövdeföretaget Grahns konfektyr står fjärrvärmen för det sistnämnda. Nu är de på väg att växa ytterligare. Om du mumsar punschpraliner i Skövde så äter du garanterat närproducerat.

  • Kundservice telefontider under sommaren

    Mellan 29 juni och 7 augusti har kundservice justerade telefontider. Måndag–Torsdag: 08.00–12.00Fredag: 08.00–09.00 och 09.30–12.00 Från och med 10 augusti har vi ordinarie telefontider igen. På vår hemsida hittar du digitala tjänster som är tillgängliga dygnet runt. Du kan till exempel skicka in ett ärende via formulär eller chatta med vår digitala assistent Elin. På…

  • Nyhetsbrev juni 2026

    Vi skickar nyhetsbrev några gånger per år med aktuell information, tips och nyheter från oss på Skövde Energi. I sommarens nyhetsbrev kan du bland annat läsa om utvecklingen av fjärrvärmen i Skövde, förändringar i elnätstaxan och nya funktioner på Mina sidor. Här kan du läsa det senaste nyhetsbrevet! 🧡💚🧡