Undvik att fastna i dyra elhandelsavtal

Skövde Energis kundservice har nyligen fått samtal från kunder som blivit uppringda av elhandlare som säger att de ringer på uppmaning av Skövde Energi. Detta för att kunderna ska skriva avtal med elhandlaren. I det här fallet handlar det om elhandlare som påstår att de har ett samarbete med oss. Detta stämmer inte.

Vi på Skövde energi är delägare i elhandelbolaget Billinge energi och vi samarbetar tätt för att du som energikonsument ska få ett så bra, hållbart och prisvärt avtal som möjligt. Inom elhandelsbranschen råder det fri konkurrens, och det tycker vi är väldigt bra. Alla ska ha möjlighet att fritt välja elhandelsleverantör. Den absolut övervägande majoriteten av aktörerna är seriösa och arbetar enligt branschens riktlinjer och inom lagens ramar.

Som kund hos oss vill vi att du ska känna dig trygg och därför vill vi här ge dig några smarta tips för att undvika att fastna i elhandelsavtal som kan bli dyra och svåra att ta sig ur.

Våra bästa råd

  • Sänkta elkostnader
    Har du blivit påringd eller fått besök av säljare hemma som påstår att de kan sänka din elkostnad? Kanske är det sant men värt att veta är att det bara är du och din nuvarande leverantör som vet vad du betalar idag.
  • Titta alltid på jämförelsepriser och jämför med ditt nuvarande avtal
    Rabatter och nykundserbjudanden finns det gott om och kan kännas lockande och låta billigt. Viktigt då är att se över just jämförelsepriserna, ett pris som varje elhandlare enligt lag är skyldiga att redovisa. Här ser du snabbt om det finns dolda eller höga avgifter någonstans i avtalet som säljaren inte nämnt.
  • Skilj på uppsägningstid och bindningstid
    Vissa elhandlare påstår sig sakna bindningstid, detta kan mycket väl stämma men oftast följs det av en lång uppsägningstid, jämför alltid de båda.
  • El till inköpspris
    Har du blivit erbjuden el till inköpspris? El till inköpspris är ett begrepp som vilseleder många. Alla elhandlare har påslag, moms och elcertifikat på sina priser, alltså kan du inte få el till inköpspris.
  • Ångerrätt
    Som konsument har du alltid 14 dagars ångerrätt. Bedriver du en verksamhet och klassificeras som näringsidkare har du inte rätt till 14 dagars ångerrätt och bör vara extra försiktig med att ingå avtal via telefon eller vid dörren.
  • Fullmakt
    Att ge en fullmakt är inte samma sak som att ingå ett avtal. Ångrar du ett ingått avtal som du vill säga upp, var då noga med att säga upp även din fullmakt. Ligger fullmakten kvar kan företaget ändå ta över din elhandel när ditt nuvarande avtal löper ut.
  • Jämför el och elavtal på Elpriskollen.se
    Elpriskollen är Sveriges enda oberoende prisjämförelsesajt och drivs av Energimarknadsinspektionen, Ei.
  • Håll koll på Svarta listan via Konsumenternas energimarknadsbyrå
    På www.energimarknadsbyran.se kan du se vilka elhandelsföretag som, under de senaste 12 månaderna, mottagit flest klagomål i relation till hur många kunder de har. Listan uppdateras varje kvartal. Klagomålen kan gälla allt från felaktig fakturering till vilseledande marknadsföring eller höga brytavgifter när kunden byter elleverantör.
  • Känner du dig osäker
    Hör alltid av dig till oss om du har frågor och funderingar. Kontakta vår kundservice på
    0500 – 49 36 60 så hjälper vi dig.

Kategorier

Senaste nytt

Alla nyheter

  • Vi söker en säkerhetsansvarig

    Arbetsuppgifter Som Säkerhetsansvarig kommer du att ansvara för den övergripande utvecklingen och samordningen av Skövde Energis säkerhetsarbete när det gäller personalsäkerhet, fysisk säkerhet och informationssäkerhet.  Genom omvärldsbevakning och nätverkande verkar du för att vi ligger i framkant vad gäller systematiskt risk- och sårbarhetsarbete.  Dina arbetsuppgifter innebär att utveckla, implementera och upprätthålla Skövde Energis säkerhetsarbete både…

  • Kunderna ger Skövde Energi högsta betyg – trygghet och bemötande i topp

    Skövde Energi får starkt gensvar från sina kunder i årets stora kundundersökning. Betygen ökar tydligt – och det som framför allt uppskattas är tryggheten, tillgängligheten och det goda bemötandet. Undersökningen visar också att bolaget klättrar i branschens nationella ranking. Jämfört med tidigare år ökar kundnöjdheten markant, något som sticker ut i en tid då många…

  • Tillfälligt avbrott i vår e-post under helgen 11 – 13 april

    Under helgen den 11–13 april kommer vi att genomföra en flytt av vår IT-miljö här på Skövde Energi. Arbetet startar på fredag eftermiddag och pågår hela helgen. Under denna period har vi inte tillgång till vår e-post, vilket innebär att mail som skickas till info@skovdeenergi.se inte når oss. Använd gärna våra formulär Våra formulär här…