Elnät

Avbrottsersättning

Avbrottsersättning

Vid ett strömavbrott som varar längre än tolv timmar har du rätt till avbrottsersättning. Hur stor ersättningen blir beror på hur lång tid avbrottet varat och vilken din årliga nätkostnad är.

Du som elnätskund behöver inte höra av dig med krav om ersättning. Avbrottsersättning betalas ut till berörda privat- och företagskunder genom fakturan så snart som möjligt, men senast inom sex månader från att avbrottet kommit till vår kännedom.

Beräkningen av minimibeloppet i kronor utgår ifrån det årligen bestämda prisbasbeloppet i enlighet med lagen om allmän försäkring (1962:381). Den maximala ersättningen per avbrott är 300 procent av den årliga beräknade elnätskostnaden. Om ersättningen inte betalas ut inom sex månader betalas även ränta enligt 6 § räntelagen (1975:635).

Ersättningen kan sänkas om skyldigheten att betala är oskäligt ekonomiskt betungande för elnätsbolaget.

AvbrottsperiodErsättning av beräknad årlig elnätskostnadMinimibelopp ersättning
12–24 timmar12,5 %1 200 kr
24–48 timmar37,5 %2 400 kr
48–72 timmar62,5 %3 600 kr
72–96 timmar87,5 %4 800 kr
96–120 timmar112,5 %6 000 kr

  • Du har haft ström mer än två timmar innan ett nytt avbrott inträffar räknas den nya störningen som nytt avbrott.
  • Om elöverföringen bryts på grund av säkerhetsskäl eller för att bevara god drift- och leveranssäkerhet.
  • Om avbrottet beror på elanvändarens försummelse.
  • Du redan var frånkopplad då avbrottet inträffade.
  • Om avbrottet orsakas av något utanför elnätsbolagets kontroll som bolaget rimligen inte kunde förutse eller förhindra, eller om avbrottet beror på ett fel i ett nät med en spänning på 220 kilovolt eller mer.

Skadestånd

Om du har drabbats av direkta skador vid elavbrott bör du alltid kontakta ditt försäkringsbolag. Skulle skadorna visa sig bero på att vi på Skövde Energi AB inte levt upp till vårt ansvar kan skadestånd från oss bli aktuellt. Om det är aktuellt bedöms utifrån omständigheterna i det enskilda fallet.

Vill du ha vägledning?

För att få vägledning om exempelvis avbrottsersättningens storlek eller om undantag kan tillämpas, kan du som kund vända dig till exempelvis Konsumenternas Energimarknadsbyrå. Vid prövning av beslut kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden.

Vanliga frågor och svar

Alla frågor och svar

  • Vad ska jag tänka på vid ett dödsbo?

    När en närstående går bort är vi inte medvetna om det förrän ni meddelar oss. När den första svåra tiden har passerat, tveka inte att kontakta oss så hjälper vi dig att hantera det som behövs. Om en anhörig, till exempel den avlidnes make eller maka, önskar bo kvar i bostaden, ser vi till att…

  • Är det inte stora värmeförluster i fjärrvärmeledningarna?

    Nej, endast 10% av värmeenergin går förlorad i fjärrvärmeledningarna mellan värmeverket och dig som kund.

  • Vem äger och ansvarar för vad när det gäller fjärrvärme?

    Du som är kund äger och ansvarar för undercentralen samt ledningen från avstängningsventilen innanför husgrunden, förutom värmemätaren. Vi äger ansvar för ledningarna fram till och med avstängningsventilerna samt värmemätaren.

Vi finns här när du behöver oss!

Har du frågor och funderingar är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice.

Telefon: 0500-49 36 60
E-post: info@skovdeenergi.se